I årevis har vi i Galerie Moderne Silkeborg haft en tradition med at holde en forårsudstilling, som falder ved påsketid, og som vi kalder påskeudstillingen. 

Til april i år har galleriet eksisteret i Silkeborg i 57 år, og påskeudstillingen næsten i ligeså mange år.

Udstillingen har været brugt til at vise værker af de kunstnere, som er knyttet til galleriet eller kunstnere, som vi måske gerne i fremtiden vil knytte til galleriet. Det betyder, at der både er kunstværker af afdøde kunstnere, og værker af spillevende kunstnere.

Galleriets aktiviteter begrænses ikke til at vise kunst i vores galleri i Silkeborg, vi er aktive på nationale og internationale messer. Vi samarbejder med internationale og nationale museer, hvor kunstnere fra vores galleri udstiller i grupper eller separat.

Det kræver flittige og kompetente medarbejdere, som udfører et stort arbejde med katalogisering, låneaftaler, forsikringer og transporter. Det rummer dagligdagen i et internationalt travlt galleri.

Resultaterne udebliver heller ikke. I slutningen af året 2018 gik 12 væsentlige værker af Georg Baselitz sammen med et monumentalt hovedværk af den franske kunstner Eugène Leroy (f. 1910 – d. 2000) til Louisiana i Humlebæk.

En over fem meter høj stentøjsvase af Peter Brandes blev udført til firmaet Mascot International A/S’s hovedsæde mellem Silkeborg og Ikast, et nyt arkitektonisk storværk af C.F. Møller.

Anders Brinchs monumentale og magiske maleri, som vises på påskeudstillingen, er måske på vej til et væsentligt sted.

Galleriet har netop, med stor interesse og fint salg til en række væsentlige samlere, afsluttet udstillingen: Jorns grafik, som bestod af sjældne prøvetryk og en række af kunstnerens fornemme grafiske mapper.

Det er med glæde, at jeg fornemmer en aktivitet i og omkring galleriet og en stigende anerkendelse af vores arbejde.

Henrik Omme